Razgovarala: Marija Brkanić Kulenović, marija@ambipak.hr
Studio Sonda u svojih se gotovo 20 godina postojanja nametnuo kao nezaobilazna adresa za sve kojima trebaju upečatljiv i pamtljiv dizajn i drugi oblici komunikacije. O nagradama, projektima, inspiraciji i radu u Istri govore njeni kreativni direktori i suosnivači Jelena Fiškuš i Sean Poropat.
Studio Sonda odradio je do sada mnoge projekte te osvojio brojne nagrade od kojih je velik dio njih upravo za ambalažu. Donijeli ste prvi povijesni Red Dot velikim kompanijama poput Leda i Kraša, recentni je za vinski ocat Nota… Ukupan broj Red dot priznanja za vaš Studio popeo se na 19. Što progovarate dizajnom kroz ove nagrađene radove?
Sigurno je da smo bili prezadovoljni kada smo ustanovili da su prvi Red Dotovi koje su dobile ove velike i regionalno važne tvrtke (Kraš i Ledo) pristigli upravo zahvaljujući našim rješenjima, no još zadovoljniji bili smo učinkovitošću projekata i njihovim rezultatima jer svaki od njih utemeljen je ne samo na dizajnu, već i strateškom promišljanju koje donosi stvarne prodajne benefite.
Konkretno, u slučaju Dorine smatrali smo da, uslijed nedosljednosti dizajna kroz godine, nema standardiziran i na polici dovoljno vidljiv prikaz širine okusa te smo to odlučili promijeniti, udahnuti joj “iconic” dizajn s redefinicijom karakteristične crvene boje brenda, standardizacijom color coda i prikaza okusa i to je, uz prigodnu prateću kampanju koju smo osmislili, dovelo do toga da je Dorina nakon poduljeg niza godina stagnacije, nadmašila u prodaji sve svoje konkurente. Kod prikaza okusa korišteni su grafički elementi s prvih Kraševih čokolada iz ranih 80-ih (trokut) kao poveznica s tradicijom, a jasnom distinkcijom dan je naglasak na širinu okusa u ponudi. I rezultati su bili fantastični.
U slučaju Leda i King čašica svojevrsna novost na našim prostorima bila je ta što smo uspjeli dobiti traženu finoću i emocionalni doseg luksuznijeg King proizvoda, a da se prvi put u pakiranju tog brenda nije koristio prikaz okusa ili popularnih “splasheva”, već minimalističkim pristup koji je, stiliziranjem krune, ipak komunicirao karakter premium proizvoda, a opet nudio i jasnu poveznicu s brendom. Zatim, tu su i Red Dotovi za Notu ili recimo Piquentum, gdje je riječ o manjim proizvođačima koji nemaju toliku mogućnost ulaganja u promociju, pa kroz dizajn ambalaže pokušavamo ispričati čitavu jednu priču o njihovim vrijednostima i tada se ambalaža sama po sebi koristi kao svojevrsni promidžbeni alat.
Najponosniji smo na naš Kreativni centar u Vižinadi jer je to platforma koja objedinjuje različite segmente onoga čime se bavimo
U slučaju Piquentuma na etiketi imamo priču o prirodi koja utječe na okuse vina unutar boce, odnosno stilizirani prikaz odnosa kišnih i sunčanih dana, dok kod Note, octa koji daje završnu notu svakom jelu, možemo kroz očitavanje QR koda na etiketi saznati koja je jačina okusa i usput uživati u skladbi Tamare Obrovac kao poveznici s istarskom tradicijom i teritorijem u kojem ocat nastaje.
Tu je i recentni projekt Rawino koji priča o dozrijevanju vina u prirodnim uvjetima, a pod zemljom. I mogli bismo još dugo opisivati i nabrajati projekte na koje smo ponosni, ali poanta je iz ovih prethodnih opisa iskomunicirati koliko je važno strateški promišljeno pristupiti zadatku i proizvodu koji se osmišljava. Tek tako se može napraviti kvalitetan posao koji postiže i tržišni uspjeh, a zatim pristižu i nagrade kao profesionalno priznanje, trešnjica na tortu. I to neovisno o tome radi li se o malim ili velikim projektima, odnosno nakladama.
Kojim ste još radovima zaintrigirali svjetske kolege, na koje ste, ako je to moguće izdvojiti, posebno ponosni?
Najponosniji smo na naš Kreativni centar koji smo otvorili prije par godina u Vižinadi jer je to platforma koja zapravo objedinjuje različite segmente onoga čime se bavimo i pritom povezuje Sondu, poslovne klijente i partnere, zajednicu, društvo.
Osim što tu od početne do završne faze, od strategije do produkcije, nastaju radovi za koje znate i koji se susreću na policama dućana, na stolovima restorana, na skijalištima i bivaju nagrađivani kao što su oni za Kraš, Ledo, Frikom, Montanu, Radensku, Zott, Elan, pa sve do lokalnih turističkih zajednica, OPG-ova i vinara, tu izgrađujemo i neke drugačije načine pristupa projektima. Kao npr. Designed By people – koncept u koji uključujemo i same potrošače, ili Sea Star Hero – projekt zaštite našeg mora koji od problema stvara rješenje i pritom ujedinjuje Fond za zaštitu okoliša, hotelijere, turističke zajednice, ali i turiste i lokalno stanovništvo. U njemu se igramo i stvaramo. Sonda Kreativni centar je mjesto susreta za sve koji žele razvijati svoju kreativnost, mjesto razmjene znanja, platforma za brojne projekte.
Pozivi u žiriranja znače da se razvija sloj stručnih i priznatih osoba koje će utjecati na daljnji razvoj struke
Priznanje struke na globalnoj razini jest i činjenica da ste oboje sudjelovali u žiriranju projekata prijavljenih na najveći svjetski festival kreativnosti Cannes Lions. Što za vas, ali i domaću dizajnersku scenu, znači ovaj poziv?
Činjenica je da, počevši od 2022., kada je Jelena prvi put predstavljala Hrvatsku u tom respektabilnom žiriju najvećeg natjecanja kreativnosti u svijetu, iz godine u godinu imamo nove predstavnike za što je najzaslužnija HURA koja ulaže iznimne napore da osigura naše prisustvo na globalnoj kreativnoj sceni, ali naravno i sami kreativci koji neumorno proizvode, a zatim i prijavljuju na nagrade kvalitetne radove koji nas mogu svrstati uz bok svjetskih uspješnica. To je vrlo važno za razvoj onoga čime se bavimo u okvirima naše države, ali i pozicioniranje Hrvatske na globalnoj sceni. Iako ima još puno posla do toga da se uspostavi kultura i dobra podloga za stvaranja kreativnih projekata kakvu imaju neke razvijenije države, onih projekata koji zaista čine razliku, pomaci su napravljeni i to se vidi. Pozivi u žiriranja znače da se razvija sloj stručnih i priznatih osoba koje će utjecati na daljnji razvoj struke. Polako od onih koji dobivaju nagrade postajemo oni koji dodjeljuju nagrade, a to je veliki profesionalni pomak i poligon za samorazvoj, ali i doprinos stuci. Evo, samo ove godine je Sean pregledao oko 1900 radova žirirajući za Cannes, Golden Drum, Ideju X, HDD, Kiev festival. Ogromno je to iskustvo.
Kako nastaju dizajnerska rješenja Studija Sonda? Koliku ulogu imaju dobre i temeljite upute klijenata, a koliko vaša inspiracija ili istraživanje proizvoda, problema ili manifestacije? Imate li neke “tajne sastojke” za pokretanje i održavanje dobre kreativne forme?
Dobre i temeljite upute su osnova za kvalitetan proces. Razumijevanje zadatka i paralelno istraživanje klijenta, brenda i njegovih vrijednosti, proizvoda, konkurencije, ciljne skupine itd… dijelovi su procesa koji su toliko važni da, ako nisu dobro napravljeni, sve može na kraju otići u krivom smjeru. Slično kao u arhitekturi i građevini, ako se pogriješi samo jedan milimetar na papiru, zgrada se može urušiti. Tako i ovdje. Tek kada se taj istraživački dio propisno odradi, kreće strateško promišljanje, a zatim se tek upuštamo u kreativni proces, inspirirani svim ovim prethodnim radnjama. Neka ideja može biti super kreativna, ali ako ne pogađa cilj ili nema veze s brendom ili uslugom kojim se bavi, ili nije usmjerena korisnicima, ne može ni biti uspješna. Tako da kreativnost zapravo proizlazi iz kvalitetno utemeljenog zadatka, istraživanja i strategije, a inspiracija je svuda oko nas, zato uvijek kažemo da ju treba održavati sadržajnim i ispunjenim životom.
Radite dizajnerska rješenja za najrazličitije proizvode – od keksa i vina do onog za prirodni prah za povećanje plodnosti tla ili skija. Koliko takav raspon pomaže ili odmaže kreativnosti?
Upravo je taj raspon ono što ovaj posao čini najboljim na svijetu. Ponekad si tehnolog i agronom, ponekad strojovođa, ponekad u berbi grožđa, a ponekad se smrzavaš na glečerima usred ljeta ili pak degustiraš čokolade. A o svakom projektu na kojem radiš moraš naučiti sve do najsitnijih detalja i to je strašno lijepo. Kao kada neki glumac ulazi u ulogu, poistovjećujući se s osobom koju glumi, tako i dizajniranje proizvoda i kreiranje kampanja i koncepata znači potpuno sjedinjenje sa zadatkom koji radiš, a uvijek je to nešto drugo i uvijek je zanimljivo.
Kako pronalazite klijente, ili kako oni pronalaze vas? Vidite li na domaćem tržištu pomake kad je u pitanju hrabrost u prihvaćanju “drugačijih” kreativnih rješenja?
Nema tu neke posebne prodajne taktike. Svaki naš dobro odrađen posao i uspješan tržišni rezultat dovode do novih upita i na nama je samo da nastavimo raditi jednako kvalitetno i donosimo uspjehe brendovima za koje radimo, bilo da se radi o proizvodima koji žele pospješiti svoj plasman u dućanima, robi široke potrošnje, ili lokalnom OPG-u koji se možda želi probiti na strano tržište. I jedno i drugo je jednako uzbudljivo i raduje nas što imamo klijente/partnere iz oba segmenta, pa iz različitih djelatnosti. Od hrane i pića, do hotelijersko-turističkog ili kulturnog sektora.
Što se tiče hrabrosti oko prihvaćanja rješenja od strane klijenata, već smo istaknuli da kreativnost proizlazi iz zadatka, istraživanja i strategije što znači da nismo za kreativnost radi kreativnosti nego smatramo da mora biti utemeljena na navedenom i fokusirana na cilj, a tek tada se stvara pogodno tlo za promišljanje originalnih ideja. Nije za zamjeriti klijentima i partnerima ako su oprezni i skeptični ako izostanu ove prethodne faze, a nije ni ugodno ako su odlično postavljene, a oni ipak žele nešto unutar zone komfora ili već viđeno. Zahvalni smo što je većina njih zaista predana projektima, bilo da su to njihovi vlastiti ili su zaposlenici velikih brendova. Kada “guraju” dalje i onda kada se projekti čine neizvedivima, nastoje promijeniti stvari u društvu, u advertisingu, komunikacijama, dizajnu. Inspiracija su nam svi koji ne rade posao tek toliko da odrade, zarade plaću i ispune vremensku normu, već sa žarom i željom da ostave nešto dobro iza sebe. A to često znači riskirati.
Tko sve danas čini Studio Sondu nakon što ste postali poznati i prepoznati, može se reći, diljem svijeta? Neizbježno je pritom pitati i kako, osim što svakodnevno možete uživati u predivnim vizurama Istre, funkcionira rad izvan većeg gradskog središta?
Danas je u Sondi 20-ak zaposlenih, i koliko god se zaklinjemo da nećemo više rasti, stalno nam treba nešto novo, netko novi. Ali ono na čemu ćemo uvijek inzistirati jest da ne štancamo, već na svaki projekt gledamo kao na ekskluzivni. A što se tiče rada iz naše male sredine, Vižinade koja broji oko 300-tinjak stanovnika, s obzirom na razvoj tehnologije i načina komunikacije, tu vidimo samo prednosti. Sastanke smo ionako navikli svi održavati online, u blizini smo tri zračne luke na jedan do dva sata vožnje koje nas mogu odvesti bilo gdje u svijetu, radimo okruženi vinogradima i maslinicima, s bambijem koji gleda kroz prozor, rojem pčela u vrtu i gnijezdom ptica na travnatom krovu. Kad odmakne radni dan, tu nam je more na dohvat ruke za plivanje, jedrenje, šetnju uz more ili gledanje delfina. Želimo živjeti opušteno i produktivno, da naše ideje proizlaze iz ugodnog okruženja. Ono što je donedavno bio najveći problem, a to je pronalaženje kvalitetnih ljudi za rad, postalo je odjednom naša prednost jer ljudima pomalo već dosta užurbanih metropola tako da u svom timu sad već imamo čitave male obitelji koje povremeno ili za stalno biraju Istru za svoj rad i razvoj.
Stječe se dojam kako se posljednjih godina sve veća pažnja posvećuje kvalitetnijem dizajnu ambalaže, posebice u sektoru hrane i pića. Kakva je uloga ambalaže u promociji i prodaji proizvoda, općenito u maloprodaji, a posebno u maloprodaji robe široke potrošnje?
Izrazita, to je prvi fizički kontakt brenda i korisnika, spoj koji čak možemo malo i romantizirati. Atraktivna i učinkovita pakiranja vrlo su važna u plasmanu proizvoda, no važna je naravno i njihova kvaliteta te da pakiranje bude odraz onoga što sam proizvod nudi, odnosno ne dovodi dizajnom kupca u zabludu. Također je potrebno, a po tom pitanju dizajneri i kreativci će spremno dočekati ulaganja brendova, da se čim više razvijaju procesi za proizvodnju ambalaže koja ne škodi našem okolišu i Planeti.
Sve aktivnosti koje pospješuju očuvanje prirode i okoliša moraju postati dio naše svakodnevice
Koji su najnoviji trendovi u dizajnu, može li se danas uopće dizajnirati bez uzimanja u obzir ekološke osviještenosti i brige o ugljičnom otisku?
Realno može, ali u današnje vrijeme to je rad upitne kvalitete. Dizajn je u osnovi umjetničko oblikovanje uporabnog predmeta, a počinje promišljanjem. A dizajnersko promišljanje mora uzeti u obzir širi kontekst, svijet u kojem živimo i društvo koje nas okružuje, sa svim svojim ljepotama, ali i problemima te pokušavati, ako već ne rješavati probleme, onda barem ukazivati na njih. Kvalitetan dizajn ne promišlja samo o oblikovanju, već i onome što prethodi i što slijedi: na koji će se način budući proizvod proizvesti, koji materijali i energija će se koristiti, a onda i što se dešava kasnije, nakon konzumacije proizvoda, gdje konzumirani proizvod ide, gdje i kako se odlaže i reciklira. Svatko on nas trebao bi biti promjena koju želi vidjeti jer kreativnost može, čak i kada se čini nemogućim, barem malim dijelom utjecati na promjene u svijetu. Kreativci su oni koji prvi ukazuju na potencijalna rješenja problema, a tek ih onda prate sustavi koji su zapravo tromiji.
Koliko će na vaš rad i ideje utjecati te na proces dizajna i proizvodnje ambalaže utjecati EU Uredba o ambalaži (PPWR)? Mogu li proizvođači i dizajneri ambalaže zajedničkim snagama pronaći rješenja koja će bolje prezentirati i prodavati proizvode, a da pri tome dizajn i njegovu atraktivnost usklade sa zahtjevima održivosti?
Ne samo da mogu nego je to imperativ. Sve aktivnosti koje pospješuju očuvanje prirode i okoliša nešto su što mora postati dio naše svakodnevice i što bi trebalo biti u srži dizajnerskog promišljanja. Usuđujemo se reći da mi kao kreativci i dizajneri već odavno promišljamo rješenja koja ukazuju na važnost očuvanja prirode, ali nije moguće uvijek napraviti tražene izmjene u produkciji i velikim sustavima. Potrebno je napraviti ponekad preinake kod dobavljača, strojeva, predvidjeti dodatne budžete koji nisu mali, sve to nije moguće učiniti preko noći, ali važno je osvijestiti i djelovati, važno je da postoje zakoni i pravila koji proizvođače potiču da napuste štetne modele i krenu putem održivosti.