Razgovarala: Marija Brkanić Kulenović
Multinacionalna kompanija Aluflexpack Grupa prošle je godine otvorila novi dio pogona Grupe u Drnišu čime je značajno povećana proizvodnja, a ulaganjem u nove, vrhunske strojeve i najnoviju tehnologiju stvoreni su dodatni proizvodni procesi koji ovu tvornicu čine okosnicom proizvodnje tvrtke. O ovom, ali i mnogim drugim aspektima poslovanja, govori Antonio Stojanov, voditelj Product Managementa, Marketinga i Komunikacija za Grupu.
Investicija u proizvodni pogon Aluflexpacka, koji je prošle godine otvoren u Drnišu, vrijedna je 70 milijuna eura. Predstavite nam za početak proizvodni asortiman ovog, ali i ostalih pogona koji djeluju na području Hrvatske.
Pored pogona u Drnišu, u Hrvatskoj još imamo pogone u Omišu, Zadru i Umagu. Svaki od njih specijaliziran je za određeni dio našeg proizvodnog portfelja, pa je tako primjerice pogon Drniš specijaliziran za predtretman folija te obradu folije za sljedeće korake proizvodnje u ostalim pogonima Grupe, Omiš za izradu aluminijskih posudica za sterilizacijske procese, Zadar za proizvodnju poklopaca te folije za blistere, a Umag za proizvodnju folija za konditorsku i prehrambenu industriju, kao i samostojećih vrećica.
Što se tiče samog proizvodnog asortimana, proizvodimo filmove i folije, poklopce, posudice i vrećice za velike industrije, poput farmaceutske, mliječne, industrije kave i čaja, konditorske i hrane za kućne ljubimce te prehrambene, ali i industrija neprehrambenih proizvoda.
Značajno za našu kompaniju je da se izjašnjavamo kao “integrated solution provider” što podrazumijeva da nudimo potpunu integriranu uslugu i rješenja, od ideje do konačnog proizvoda. Radimo na istraživanju materijala, sveobuhvatnom razvoju proizvoda, dizajna i pripreme te kreiramo rješenja u potpunosti prilagođena potrebama naših klijenata. Kao “Packaging Success Maker”, pratimo svoje kupce, njihove potrebe i želje te aktivno sudjelujemo u razvoju proizvoda i pružamo svakodnevnu podršku. Rezultat toga su dugoročne suradnje s kupcima, od kojih neke traju i više od 40 godina.
Jeste li ovim ulaganjem dovršili planirani investicijski ciklus u Hrvatskoj?
Ovaj je projekt bio ključan korak za Aluflexpack jer omogućuje organski rast i dodatno unapređenje naše operativne izvrsnosti. Investicijom u najmoderniju tehnologiju dodatno smo ojačali naš vertikalni lanac vrijednosti te se pozicionirali kao kompanija koja djeluje za dugoročnu održivost te je spremna za inovacije i nove prilike na tržištu. Uz to, dovršetak projekta omogućio nam je smanjenje kapitalnih izdataka u 2023. godini na 34,4 milijuna eura na razini cijele Grupe, što je dodatno pozitivno utjecalo na našu financijsku stabilnost.
Prije ulaganja u novi dio pogona, u Drnišu smo uložili u strojeve za proizvodnju folija za kapsule za kavu 2017. godine. U Umagu smo zatim otvorili novu proizvodnu liniju za samostojeće vrećice, a u Zadru kontinuirano ulažemo u nove tehnologije za automatizaciju proizvodnje te poboljšanje proizvodnih procesa.
Iako je Drniš sada uspješno proširio svoje kapacitete i doprinio operativnoj učinkovitosti, nastavljamo procjenjivati prilike za nova ulaganja kako bismo osigurali da naši proizvodni procesi budu usklađeni s inovacijama, zahtjevima tržišta i našom posvećenošću održivosti. Time pokazujemo našu spremnost da dodatno ojačamo konkurentnost Aluflexpacka, kako u Hrvatskoj, tako i na razini Grupe, što prati našu 3-Win strategiju dugoročnog rasta i odgovornog poslovanja: People, Planet, Prosperity.
Koliki udio u vašim prihodima zauzima izvoz, a koliko proizvodite za domaće tržište?
Mi smo multinacionalna kompanija sa sjedištem u Reinachu i cijeli svijet je naše tržište. Radimo na 16 lokacija u devet zemalja na tri kontinenta – Europa, Afrika i Sjeverna Amerika. Ako gledamo samo hrvatske pogone, izvoz čini više od 90 posto cijele proizvodnje. Radi se, primjerice, o proizvodima poput filmova i folija te poklopaca za jogurte i deserte, folija za pakiranje tableta, samostojećih vrećica za dječju hranu, ambalaže za hranu za kućne ljubimce, itd. Kao Grupa, imamo više od 700 kupaca u 40 država na 6 kontinenata. S dodatnim kapacitetima u pogonu Drniš, očekujemo da će se ova brojka još povećavati.
Koji su vam glavni partneri u Hrvatskoj odnosno za koje djelatnosti i industrije proizvodite ambalažu?
Među našim partnerima s kojima radimo je većina najpoznatijih brendova u Hrvatskoj i regiji – od farmacije, preko hrane i konditorske industrije preko mliječne i ostalih. Primjerice, neki od naših partnera su kompanije iz Atlantic, Fortenova i Lactalis grupe, zatim Kraš, Gavrilović, PPK, Pliva, Franck te brojni drugi. Naravno, budući da djelujemo na svjetskom tržištu ambalaže, među našim kupcima su i neke od najpoznatijih svjetskih kompanija i brendova kao što su: Ferrero, Nestle, JDE, Lactalis, Muller, Novartis, Teva…
Koliki udio u ukupnoj proizvodnji Aluflexpack Grupe čini proizvodnja u Hrvatskoj?
U Hrvatskoj imamo četiri proizvodna pogona, u Umagu, Zadru, Omišu i Drnišu. Nakon velike investicije u pogon Drniš, ta je tvornica dodatno ojačala svoju poziciju okosnice proizvodnje te se u njoj radi tretiranje i oplemenjivanje folije za sve ostale tvornice u našoj grupaciji. Hrvatski pogoni su ujedno i među većim pogonima u grupi tako da možemo slobodno reći da veći dio proizvodnje čini upravo proizvodnja u hrvatskim pogonima.
Od kuda nabavljate sirovine za hrvatske pogone?
S obzirom na specifičnost industrije i tehnologije, naši su dobavljači renomirane kompanije iz Europe i svijeta. Ipak, gdje god i kad god možemo, radimo s hrvatskim dobavljačima te sami potičemo suradnju s lokalnim izvođačima i proizvođačima. To se primarno odnosi na izvođenje radova pri investicijama te uslužne djelatnosti, gdje ponosno ističemo da maksimalno angažiramo lokalne kompanije čime se jača i naš pozitivni utjecaj na zajednicu.
U četiri hrvatska pogona zapošljavate više od 1.000 radnika. Zaposlenici su strateški resurs svake kompanije, a posljednjih je godina kvalitetne radnike sve teže naći. Kako se ovom izazovu pristupa u poslovnim područjima Aluflexpacka?
Svjesni smo naše uloge jednog od vodećih poslodavaca u regiji, zbog čega kontinuirano radimo na poboljšanju uvjeta rada i pružamo mogućnosti za razvoj i usavršavanje. Redovito provodimo istraživanje Great Place to Work kako bismo osluškivali stavove naših zaposlenika i prilagođavali se njihovim potrebama.
Mnogi zaposlenici proveli su cijelu karijeru u Aluflexpacku, a mi kontinuirano ulažemo u povezivanje s obrazovnim institucijama kroz projekte poput ‘Budućnost u tvom susjedstvu’ kako bismo mladima otvorili nove prilike za rast.
Unatoč svim naporima, izazovi zapošljavanja na specifičnim pozicijama i dalje postoje zbog općeg nedostatka radne snage u Hrvatskoj. S obzirom na to, angažirali smo i radnike iz inozemstva te im omogućili razne tečajeve poput tečaja hrvatskoga jezika, kako bismo poticali osjećaj pripadnosti i olakšali njihovu integraciju. S takvim pristupom vjerujemo da gradimo inkluzivno i poticajno radno okruženje.
Koliko je zaposlenih na razini grupe i Europi odnosno svijetu te kakvi su planovi zapošljavanja u Hrvatskoj u nadolazećem razdoblju?
Grupa trenutačno zapošljava više od 1.600 zaposlenika na 16 lokacija diljem Europe, a s nedavnim proširenjem poslovanja u Tunis i Sjedinjene Američke Države dodatno smo osnažili naš globalni doseg.
U Hrvatskoj su naši planovi zapošljavanja usmjereni na privlačenje stručnjaka iz različitih sektora, uz poseban naglasak na inicijativu Great Place to Work. Koristeći informacije dobivene iz ankete dodatno smo motivirani da kontinuirano radimo na jačanju organizacijske kulture koja svakom zaposleniku omogućava osjećaj pripadnosti, prepoznatljivosti i podrške. Naša je misija osigurati radnu okolinu u kojoj se cijeni doprinos svakog pojedinca, a zaposlenici prepoznaju našu posvećenost stvaranju uvjeta za dugoročno partnerstvo.
U Aluflexpacku njegujemo radno okruženje u kojem se različitosti poštuju i svatko ima mogućnost ostvariti svoje potencijale. Temelj našeg rada i uspjeha je krilatica “Together we grow”, tj. “Zajedno rastemo”, što podrazumijeva njegovanje zajedništva kroz postulate međusobnog poštovanja i empatije među kulturama i generacijama koje rade u kompaniji.
Ambalaža je došla u fokus interesa brojnih kategorija jer se traže održivija rješenja u sklopu okretanja prema kružnom gospodarstvu. Kako se Aluflexpack pozicionirao na tom polju?
U Aluflexpacku smo svjesni važnosti održivih rješenja i nužnosti tranzicije prema kružnom gospodarstvu. Od samog početka rada kompanije aluminij je naš preferirani materijal zahvaljujući njegovim svojstvima kao što su stopostotna reciklabilnost, zadržavanje barijernih svojstava bitnih za zaštitu sadržaja, te produljivanje vijeka trajanja čime se umanjuje prehrambeni otpad.
Primjer za to je naša inovativna linija proizvoda 4∞ (for infinity), koja označava proizvode u potpunosti izrađene od aluminija.
Naša R&D strategija uključuje inovacije poput ambalaže prilagođene recikliranju, napravljene i od drugih materijala. Na primjer, prošle smo godine predstavili samostojeću vrećicu (pouch) koja je izrađena od samo jedne vrste materijala – polipropilena, što je čini u potpunosti reciklabilnom.
Svakako, naš je fokus usmjeren na razvoj i implementaciju ambalažnih rješenja koja zadovoljavaju visoke standarde kvalitete i sigurnosti, te su i ekološki prihvatljiva.
Uz to, kroz suradnje i partnerstva s ključnim akterima u industriji, kontinuirano pratimo najnovije trendove i istraživanja kako bismo mogli implementirati tehnologije koje podupiru održivost i smanjuju ekološki otisak. Održivost je integralni dio našeg poslovanja i kontinuiramo ulažemo u inovativne tehnologije koje doprinose boljoj budućnosti za okoliš i naše zajednice.
Kompanija je razvila revolucionarnu inovaciju u području ambalaže 4∞ Form koja će se primarno koristiti u farmaceutskoj industriji, ali svoju primjenu mogla bi naći i u punom širem kontekstu. Recite nam nešto više o tom pakiranju.
4∞ Form je inovativno farmaceutsko blister pakiranje izrađeno u potpunosti od lakiranog aluminija, čime Aluflexpack postiže najvišu razinu održivosti. Zahvaljujući aluminiju, ovaj proizvod nudi 100-postotnu zaštitu od vlage, svjetla, kisika i bakterija te je u skladu s najnovijim propisima industrije, uključujući iznimno važnu PPWR regulativu Europske unije. Kao zamjena za dosadašnja rješenja koja su rađena od više slojeva različitih materijala što ih čini nereciklabilnim, 4∞ omogućava beskonačnu reciklažu jer je u potpunosti izrađen od aluminija, koji ne gubi zaštitna svojstava nakon recikliranja.To produžuje vijek proizvoda na policama i značajno doprinosi ekološkoj odgovornosti u ambalažnoj industriji. Pakiranje 4∞ Form je prilagodljivo specifičnim potrebama kupaca, što ga čini pogodnim za razne farmaceutske proizvode, ali i za primjenu u brojnim drugim industrijama.