Piše: Damjan Geber, Brigada
damjan@brigada.hr
U vrijeme kada je održivost i briga o okolišu sveprisutna tema, a sve ozbiljne kompanije upravo taj aspekt poslovanja stavljaju među strateške prioritete, vrlo je bitan način na koji se ta strategija primjenjuje u finalnom proizvodu. Nema gotovo nijedne reportaže o okolišu u kojoj se ne pojavljuje kadar golemih količina ambalaže kako pluta u morima i rijekama ili se gomila na deponijama otpada. Naravno da bez plastike ne možemo zamisliti moderan život i da je ključno za opstanak ovog našeg krhkog Planeta pronalazak načina da se u što većoj mjeri, ako ne i u potpunosti, reciklira u neki novi proizvod, ali činjenica je da smo još uvijek prilično daleko od tog cilja. Osobna odgovornost svakog od nas je da odvajanjem otpada smanjimo količine koje završavaju na deponijima, dok je odgovornost kompanija koje stvaraju proizvode za svakodnevnu upotrebu u tome da pronađu način da se koristi što manje ambalaže racionaliziranjem nepotrebnih elemenata, korištenjem reciklirane sirovine u proizvodnji, izbjegavanjem korištenja kompozitnih materijala koji se ne mogu odvojeno sakupljati ili potpunim prelaskom na održivu, reciklabilnu ambalažu.
Nove generacije dolaze
Posljednjih godina sve je prisutniji upravo taj trend među vodećim svjetskim brendovima koji ulažu znatna sredstva u promjenu ustaljenih načina proizvodnje ambalaže za svoje proizvode i usprkos povećanom trošku razvoja i proizvodnje na tržište plasiraju inovativna održiva rješenja. Bilo da se radi o udjelu reciklirane sirovine u PET bocama, zamjenom plastičnih dijelova pakiranja za potpuno papirnate ili proizvodnji većih pakiranja namijenjenih nadopunjavanju postojećih spremnika, svaki takav potez je hvalevrijedan i odgovoran.
Jedna od ključnih tema na nedavno održanoj globalnoj Shoptalk konferenciji u Americi, jednoj od najvećih i najbitnijih globalnih konferencija za maloprodaju, bila je upravo briga o okolišu, ali s naglaskom na važnost koju tom segmentu poslovanja pridaju nove generacije koje tek postaju bitan segment potrošača. Prvenstveno se govorilo o generaciji Z, ali i nadolazećoj generaciji Alfa koja osim što će uskoro postati najbitnija ciljna skupina na tržištu, već sada ima velik utjecaj na ostale generacije kupaca, pogotovo njihove roditelje među koje većina nas spada. Istraživanja stručnjaka s nekih od vodećih sveučilišta u Americi pokazala su da upravo današnja djeca i tinejdžeri imaju ključnu ulogu u formiranju svijesti kod širokog spektra kupaca, a budućnost okoliša koju im ostavljamo u nasljeđe jedna je od glavnih tema. Nekad ključni aspekti diferencijacije brendova i odluke o kupovini, poput cijene, kvalitete ili društvene identifikacije, sada su u drugom planu u odnosu na društvenu odgovornost i ekologiju. Oni osim načelnih obećanja i priča o smanjenju emisija stakleničkih plinova ili recikliranju otpada očekuju i sasvim konkretne korake koje mogu svakodnevno vidjeti oko sebe. Sadnja drveća ili ugradnja solarnih panela na tvorničkim kompleksima više nije dovoljna ako je finalni proizvod koji gledaju na policama i dalje veliki generator zagađenja nakon njegovog korištenja ili konzumacije.

Sekunda doživljaja
U praksi to znači da je odgovornost podjednako na proizvođačima i dizajnerima ambalaže koji zajedničkim snagama moraju pronaći rješenja koja će naravno bolje prezentirati i prodavati proizvode, ali ne smiju dizajn i atraktivnost podrediti održivosti. Naravno da agencije koje se bave brandingom i dizajnom ambalaže žele najbolje i najatraktivnije rješenje i ne razmišljaju često o ovom drugom aspektu svog dizajna (iako bi morali), ali ako im klijenti kao sastavni dio briefa zadaju parametre kojima očekuju odgovoran dizajn i održiv proizvod, takav proizvod će i dobiti. Primjerice, ambalaža za tjesteninu ne mora biti u plastičnoj vrećici ili u papirnatoj kutiji s prozirnim plastičnim prozorčićem, igračke mogu biti stabilizirane za transport i u kartonski prešanim umecima umjesto termoformirane plastike ili umaci koje smo navikli istiskivati iz plastičnih dispensera mogu dolaziti u staklenim bocama ili aluminijskim tubama. Dizajnerski pristup osmišljavanju ambalaže često uključuje i (pretjerano) elaborirane višestruke slojeve pakiranja unutar kojeg se nakon rastvaranja, izvlačenja, odmatanja i drugih često suvišnih koraka dolazi do jednostavne bočice, a sva ta ambalaža nakon nekoliko sekundi “doživljaja” završava u otpadu.
Kod proizvoda koji zbog svoje prirode moraju biti u plastičnoj ambalaži, posebice u vrijeme samoposluge na koje smo navikli, ključan je omjer korištene plastične ambalaže i samog proizvoda. Prečesto se i dalje dešava da na primjer imamo pune frižidere plastičnih pakiranja koje sadržavaju svega par listova salame ili sira, par komada mesa ili ribe, dok nekoliko metara dalje isti taj proizvod možemo dobiti svježe narezan i upakiran u neusporedivo manje ambalaže. Iako se nijedan od ovih tipova ambalaže još uvijek ne može uspješno reciklirati, smanjenjem količine stvorenog otpada također se može pozitivno utjecati na okoliš, a ulaganjem minimalnog dodatnog napora u atraktivno dizajniran papir na mesoreznici, mesnici ili ribarnici moguće je stvoriti podjednako uspješan doživljaj brenda.
Odgovorna uloga
Ekološki dizajn možda zvuči kao dodatni napor i obveza koja je često nametnuta pritiskom medija ili regulatornih tijela, ali tako ne bi trebalo biti. Takav pristup dizajnu i osmišljavanju novih inovativnih rješenja za ambalažu proizvoda je u stvari vrlo izazovan i kreativan, a u konačnici može biti stvarno zabavan te u kratkom vremenu diferencirati proizvod na polici i učiniti ga dodatno atraktivnim postojećim i novim kupcima. Primjera takvih brendova i proizvoda u svijetu, ali i kod nas, ima posvuda. Neki od njih su se već svojim pojavljivanjem na tržištu vrlo brzo istaknuli u odnosu na konkurenciju te ju ili pregazili ili natjerali da se u kratkom vremenu moraju prilagoditi i slijediti njihov primjer. Veliki, uspješni brendovi slušaju svoje kupce i prilagođavaju se novim okolnostima na tržištu, a oni najuspješniji i sami vjeruju u važnost svoje uloge u održivosti života na Zemlji te od samog osnivanja to beskompromisno stavljaju ispred svih drugih parametara poslovanja. Novim generacijama potrošača, a sve više i onim starijim, sve je lakše u ovom online vremenu doći do informacija koje su im bitne te samostalno stvoriti sliku o tome kojem brendu će vjerovati i ostati lojalni. Iskrenost u komunikaciji se prepoznaje i kroz dizajn proizvoda koji gledamo na policama, više ne samo vizualno, već i odgovorno.